UTE AV VERDEN

Jeg er nettopp ferdig med Karl Ove Knausgårds første roman Ute av verden.

Etter at jeg har lest Min kamp 1- 5 måtte jeg bare begynne på denne også. Jeg er blitt litt hekta kan du si. Så hva syntes jeg så om denne boka da?

Vel, på den ene siden liker jeg boka kjempegodt. Den er veldig kjennelig dersom man har lest Knausgårds andre bøker. Han skriver på samme måten, noe som fenger meg. Jeg må stadig stoppe opp og glede meg over måten han formulerer seg på, så beskrivende.

På den andre siden er handlingen frastøtende og brutal. Den handler Henrik Vankel, en 26 år gammel gutt/ mann som jobber som lærervikar i Nord- Norge. Han blir forelsket i en av elevene sine som kun er 13 år. I boka skildres alle følelsene rundt dette; skammen, lidenskapen, angsten osv…

Det er mange paralleller til det som Knausgård senere skriver om i min kamp- bøkene. Det er tydelig at han har hentet mye inspirasjon fra sitt eget liv. Jeg tror nesten det er med å gjøre at jeg liker boka bedre enn om jeg ikke hadde kjent til min kamp- bøkene.

I deler av boka leste jeg fort og hengitt. I andre deler måtte jeg tvinge meg til ikke å skumlese gjennom den. Til tider skummet jeg, det ble rett og slett for mye. For mye skildringer og sidesprang. Selv om det er nettopp dette jeg elsket i Min kamp- bøkene. Men her ble det av og til for mye.

Alt i alt er det en nydelig skrevet bok om en vond og hensynsløs historie. Det er lite som er vakkert i selve handlingen. Men det vakre ligger i skildringene og språket. Da jeg las den fikk jeg av og til lyst til å legge den fra meg for ikke å lese resten. Men jeg fullførte.

0 Responses to “UTE AV VERDEN”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

FOLK INNOM FRA 15.06.09

  • 199,211 besøk

JEG TWITRER

oktober 2010
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Bloggurat

