ANERKJENNELSE ELLER ROS?

Hva er forskjell på å få ros og anerkjennelse?

Alle mennesker liker å få ros. Men dersom ros brukes i barneoppdragelse kan det gi mange dårlige resultater. Det fins mange voksen mennesker som er avhengige av mye ros og tilbakemeldinger hele tida. De er oppdratt med ros i stedet for anerkjennelse.

Hva er så forskjellen?

Ros er tilbakemelding på det du gjør. At du er flink, snill, hjelpsom, lydig osv osv. Barn som vokser opp med mye ros vil hele tiden gjøre gode ting for å behage foreldrene. Dette vil følge dem i livet som voksne også. Man blir hele tiden opptatt av om folk rundt ser de gode tingene man gjør, og skuffet hvis man ikke får noen ros for det.

Anekjennelse handler om hvem man er, ikke hva man gjør. Et barn som blir møtt med annerkjennelse vil få en forståelse av at han/ hun har stor verdi nettopp fordi han er den han er. Barnet vil vite at foreldrene elsker det uavhengig av hvordan det oppfører seg.

Eldstesønnen vår vet veldig godt hvorfor jeg og pappaen er glad i han. Jeg har snakka med han om dette flere ganger. Vet du hvorfor mamma er så veldig glad i deg ?sier jeg til han. Ja, det er fordi jeg er sønnen din, sier han. Han vet at det handler om hvem han er, ikke hva han gjør. Det er jeg glad for.

Hjemme hos oss håper vi at vi forteller barna våre at de er verdifulle for oss uansett hvordan de oppfører seg. Vi ønsker at de skal oppleve at hos oss er alle følelser lov å vise, både glede og sinne. Vi vet at det er vi voksne som har ansvaret for hvordan atmosfæren er i huset, det er ikke barnas ansvar.

Det er ikke barnets skyld om middagssituasjonen blir stressete og ukoselig, det er vårt ansvar som voksne å tilrettelegge og skape den gode atmosfæren. Det er jammen meg ikke like lett alltid, og jeg innrømmer gjerne at middagsmaten ofte blir slukt i full fart innimellom amming og gråt fra babyen og to- åringen. Men en ting er sikkert: Her i huset skylder vi ikke på at to- åringen er i trassalderen…

Jeg oppmuntrer dere og meg selv til å vise barna anerkjennelse for den de er, i alle situasjoner:) Lykke til!

4 Responses to “ANERKJENNELSE ELLER ROS?”


  1. 1 Lene (mammaguiden) 09/07/2009, kl. 1:21 am

    Kjempebra innlegg.Jeg er veldig enig med deg,og har selv gaatt aa tenkt paaaa ta opp nettopp dette med anerkjennelse paa bloggen min.

    Anerkjennelse er saa mangt. Det aa gi barnet et anerkjennende svar istedet for bareaasi «nei» kan vaere saa mye letterefor barnet aa akseptere.F.eks «Jeg skjoenner at du har lyst paa sjokolade i dag,men jeg vil ikke gi det til deg fordi det ikke er loerdag i dag.». «Jeg skjoenner at du blir lei deg,men du kan allikevel ikke faa det». Da blir barnet i det minste forstaatt, og anerkjent for sine foelelser, og forklart hvorfor det ikke kan faa.

    Jeg skal skrive mer om dette naar jeg kommer hjem fra ferien min. Foelg med:-)

  2. 2 Lene (mammaguiden) 09/07/2009, kl. 1:22 am

    Ops, ser at space-knappen ikke spiller helt paa lag med meg her i innlegget over. Beklager dette 😉

  3. 3 Hvorfor ikke... 13/07/2009, kl. 7:39 am

    Hei landsbyjente:)
    Dette ble jeg veldig glad for å lese…Jeg er så hjertens enig!
    Viktig å minne hverandre om! Bra innspill fra Lene, også:)

    …og jeg syntes det er viktig voksne imellom, også, gi hverandre anerkjennelse og ikke bare ros. Kanskje særlig venninner har lett for å si: Åh! så fin kjole, å så fin du ble på håret nå…
    Godt med folk som ser en…

    TAKK FOR PÅMINNELSEN!
    …håper det får konsekvenser for min kjære, og de jeg måtte møte i dag:)
    sommersmil fra nok en landsbyjente;)
    Torunn


  1. 1 DE MEST LESTE POSTENE MINE… « landsbyjenta Tilbakesporing12/08/2009, kl. 6:09 pm

Legg igjen en kommentar

FOLK INNOM FRA 15.06.09

  • 201,354 besøk

JEG TWITRER

Feil: Twitter svarte ikke. Vennligst vent noen minutter og last denne siden på nytt.

juli 2009
M T W T F S S
« Jun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Bloggurat

