LILLE TRE

Lille Tre er fortellingen om en liten indianergutts oppvekst i1930-årenes USA. Lille Tre blir tidlig foreldreløs og vokser opp hos Besta og Bestefar, som er cherokee-indianere. De lever som enkle fjellbønder, og tar godt i mot Lille Tre og oppdrar ham på indianervis. Han lærer å lytte og forstå trærne, fuglene og dyrenes språk, og å oppføre seg som det sømmer seg en indianer. Men så dukker myndighetene  opp og vil sende ham på barnehjem for å få drevet synden ut av ham.

lille treBoka er skrevet av Forrest Carter, som selv har cherokee- blod i årene. Det er uvisst hvor mye av historien som virkelig er hentet fra hans eget liv, men boken er utgitt som selvbiografi.

Jeg har alltid vært fascinert av indianer- kulturen, og har derfor sett mange filmer og lest bøker som typisk handler om dette. Lille Tre- boken er annerledes på den måten at historien blir fortalt av et barn. Dette er et sterkt virkemiddel som forfatteren mestrer glimrende! Jeg synes Forrets Carter skriver på en virkningsfull måte. Han får sagt mye viktig, og han lar en liten gutt få si det!

Dette er en bok jeg virkelig vil anbefale dere å lese!

5 Responses to “LILLE TRE”


  1. 1 Charlotte 25/08/2009, kl. 8:31 pm

    Tusen takk for hyggelig hilsen på bloggen min. Den bokanbefalingen tror jeg jammen jeg skal ta til meg. Tusen takk for tipset.
    Ja, foto er knallmoro, og litt av moroa er jo regeringen etterpå. Jeg bruker Lightroom å redigere i, og det er vesentlig billigere enn PS. Jeg villle nok kanskje startet med å finne ett redigeringsprogram du kan bruke, og ta det derfra. Ligger også masse tuts på nettet som du kan søke opp fra Lightroom, som er knallbra.

  2. 2 Ladybug 26/08/2009, kl. 10:15 am

    Tusen takk for flott boktips! Indianere og deres (dessverre så tragiske)historie er noe som alltid har interessert meg.

  3. 3 R3n3t 26/08/2009, kl. 2:10 pm

    Det er ikke grenser for hvor mange bøker du får lest på kort tid! Jeg har ikke sjans til å følge deg…boka virker kjempespennende! Kanskje den blir lagt til på den lange, lange listen over bøker jeg tenker å lese en eller annen gang…

  4. 4 Bjørg 26/08/2009, kl. 7:00 pm

    Hei, jeg blir så glad når jeg får tips om gode bøker. Kanskje jeg kan tipse deg om en blogg: mannunderveis. Han skriver så ærlig synes jeg.


Legg igjen en kommentar

FOLK INNOM FRA 15.06.09

  • 200,465 besøk

JEG TWITRER

august 2009
M T W T F S S
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Bloggurat

