Informasjonskompetanse og leseforståelse

Denne bloggen ligger brakk med jevne mellomrom, og så er jeg innom i en eller annen forbindelse, og så blåser jeg litt liv i den for en stakket stund, he he! Akkurat nå holder jeg på å lage en ny blogg, i forbindelse med studiet jeg tar i år, Skolebibliotekkunnskap 2. I denne sammenheng kom jeg over en tekst jeg skrev i fjor da jeg studerte SKolebibliotekkunnskap 1, og tenkte jeg ville legge denne ut her på den nesten-glemte bloggen min.

Som lærer i 2. klasse (denne teksten skrev jeg i fjor da mine elever gikk i 2. kl) har jeg  fokus på lesing i alle fag. Vi driver med lesing nesten hele tida, og på mange ulike måter. Vi øver på å lese stavelser og vi leser høyfrekvente ord, vi bruker ulike lesestrategier, vi leser på skjerm og i bøker, vi leser ulike typer tekster, vi leser inni oss, i kor, vi vekselleser, vi ekkoleser osv… Vi jobber med både lesetrening og leseforståelse. Begge deler er viktig, og vi må øve mye! Lesing og skriving hører gjerne sammen, og begge deler er viktig i leseopplæringa.

Samtidig med denne viktige lesetreninga er det også viktig at elevene så tidlig som mulig blir kjent med de ulike måtene å lese på, og at de kjenner viktigheten av å lese.

Hvorfor er det så viktig å være en god leser? Dette har vi snakket om noen ganger, og jeg har fått mange gode svar av elevene mine på 2.trinn. De vet at det er viktig å lese, for vi trenger denne ferdigheten både når vi skal handle på butikken, når vi skal følge en oppskrift, når vi skal se på en bruksanvisning osv… Verden i dag er såpass skritflig at de fleste elever vil ha en forståelse av at lesing er viktig.

Jeg er så heldig at jeg har mange nysgjerrige elever i klassen min. Jeg har laget en liten eske med små lapper oppi. På lappene står det: Dette lurer jeg på…. Hilsen…. På disse lappene kan elevene skrive ned ting de lurer på, så kan jeg sammen med klassen forsøke å finne ut av dette. Noen av spørsmålene som blir skrevet på lappene er av mer filosofisk karakter. Da snakker vi om viktigheten av å undre seg over ting, og at det kan være fint å undre seg sammen med andre. Andre ganger kan vi finne ut av svaret sammen, fordi vi i felleskap vet mer enn alene. De fleste gangene må vi imidlertid søke på internett, her får vi god øving på informasjonssøk og vil etterhvert få en god informasjonskompetanse. Hvilket ord skal vi bruke som søkeord? Hvem har skrevet teksten vi får opp på skjermen? Er alt vi finner på internett sant? Hva betyr det vi leser?

Ved å bruke denne typen oppgaver lærer vi som klasse mye:

  1. Elevene erfarer at det er fint å undre seg og stille spørsmål
  2. Elevene opplever å få svar på det de lurer på
  3. Klassen opplever at de samlet kan lære hverandre ting
  4. Elevene får erfaring med søkeord
  5. Klassen får lese mange ulike tekster, ikke bare tekster laget for deres alder/ lesenivå
  6. Elevene får skrivetrening når de stiller spørsmål

Lesing er viktig, og det er viktig at elevene erfarer at de kan bruke skriftspråket til noe viktig og ekte allerede helt fra begynnelsen, det være seg gode leseopplevelser eller informasjonssøk på internett slik som jeg har skrevet om i denne posten.

0 Responses to “Informasjonskompetanse og leseforståelse”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




FOLK INNOM FRA 15.06.09

  • 189,046 besøk

JEG TWITRER

oktober 2015
M T W T F S S
« Oct    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Top Clicks

  • Ingen
Bloggurat

%d bloggers like this: