Å VÆRE MAMMA

Jeg har snart vært mamma i 9 år. Når jeg tenker meg om så har jeg allerede vært mamma i mer enn 9 år, for man er jo absolutt en mamma mens babyen er inni magen også.

Jeg tror jeg er en annerledes mamma nå enn da jeg begynte på prosjektet for 9 år siden…

Jeg kan ikke huske helt hva jeg så for meg da jeg ventet på å bli mamma. Jeg gledet meg selvsagt masse, men hva gledet jeg meg egentlig til? Det var noe dypt inni meg som ønsket å få barn, det var en helt selvfølgelig del av meg, og heldigvis var mannen helt enig! Da vi var så heldige å skulle få førstemann ventet jeg, og jeg grugledet meg. Livet slik det var kjente jeg, livet slik det skulle bli kunne jeg bare ane hvordan ville bli.

Jeg hadde store ambisjoner om hva slags mamma jeg ville være. Jeg tror jeg var opptatt av å være en ung og kuul mamma. Det har jeg vel gitt opp for en stund siden. Jeg var full av idealistiske forestillinger om hva som var viktig og fulgte dette så godt jeg kunne. Det aner meg at jeg nok tenkte at mitt engasjement skulle bety mye for hvem og hvordan mine barn skulle bli.

Nå, som mamma til tre veldig forskjellige gutter, har jeg på mange måter satt meg litt tilbake i sofaen. I stedet for å skulle forme barna mine til å bli slik jeg ønsker, har jeg vel sett at det er utrolig spennende å bli kjent med deres tanker og se hvem de er i seg selv. Jeg har fortsatt tanker om hva slags mamma jeg ønsker å være, men det handler mest om å være tilstede. Være tilstede i livene deres, i hverdagen. Det er stort for meg å vite at jeg kan være med å skape et trygt hjem for mine barn, et sted hvor de kan være seg selv, komme med alle slags spørsmål, vise sinne og glede, uten å bli avvist på noen måte.

Jeg har lyst til å være en sånn mamma som svinser rundt i hjemmet og er tilgjengelig. Jeg har stor tro på at livet hjemme, sammen som familie er viktig. Vi har hatt alle barna våre i barnehage, men har likevel alltid valgt å la dem være hjemme noen dager hver uke også, fordi vi tror det er fint for dem, og for oss.

Jeg tror kvalitetstid er bra, men innrømmer at jeg kan få litt fnatt av det ordet når det brukes i forhold til barn. For egentlig er all tid sammen med ungene kvalitetstid. Selv om jeg sitter nede i stua og de er oppe på rommene, så er vi sammen. Vi er jo HJEMME.

Skulle gjerne skrevet litt mer, men nå roper minsten på meg. Han har brukket beinet, og vi holder på å øve på å gå igjen etter 4 uker uten å trø på foten, det krever tålmodighet:)

 

0 Responses to “Å VÆRE MAMMA”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

FOLK INNOM FRA 15.06.09

  • 198,122 besøk

JEG TWITRER

desember 2011
M T W T F S S
« Nov   Jan »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Bloggurat

