MITT, DITT ELLER ALLES?

Det fins en blogger som synes at jeg skriver såpass bra at hun likegodt kopierte et av innleggene mine og brukte det på bloggen sin. I utgangspunktet synes jeg ikke det er noe galt i det. Hun har tatt bort noe av innholdet ( det som ikke passet til hennes liv) men har ellers kopiert det akkurat slik jeg skrev det på min blogg for en tid tilbake.

Jeg må jo ærlig innrømme at jeg synes det var litt morsomt, og litt smigrende:) Uansett kan man ikke bli irritert for det. Skriver man ting på nett må man regne med at folk bruker det som de vil. Jeg har selv tatt utgangspunkt i andres bokanmeldelser når jeg skal anmelde bøker, men jeg pleier alltid forandre litt på det, for å gjøre det til mitt eget.

Hvor går grensen mellom å bruke en tekst som inspirasjon og utgangspunkt, til ren kopiering og avskrift?

Ikke alltid like lett å sette et skille der. Jeg husker selv at da vi skulle skrive særemner på ungdomsskolen så fikk vi streng beskjed om at vi IKKE skulle bruke ren avskrift. Da ville vi ikke få oppgaven godkjent. Likevel er jeg smertelig klar over at det meste i mine særemner var avskrift med litt modifikasjoner. Jeg endret litt på setningene for å gjøre dem til mine egne, skrev om og tok bort litt her og der. Og jeg fikk ganske gode karakterer på særemnene mine. Var det juks?

Kanskje? Eller var jeg bare flink nok til å gjøre det til mitt eget, så det ikke lenger ble regnet som avskrift?

Vel, alt vi leser vil i ulik grad påvirke det vi senere skriver. Noen ganger så direkte at vi kopierer andre. Andre ganger mer indirekte ved at tekster som har gjort inntrykk på oss ligger der inne og lurer seg fram i tekstene vi selv tror vi skriver helt av oss selv.

Hva synes dere, er det ok å kopiere andres tekster uten å spørre? Hvor mye må man forandre for å gjøre det til sitt eget?

1 Response to “MITT, DITT ELLER ALLES?”


  1. 1 Bokelskerinnen 02/10/2010, kl. 1:00 pm

    Jeg synes ikke det er ok å kopiere andres tekster uten å spørre, jeg vil faktisk gå så langt som å kalle det stjeling. Det som gjør hele dette enda mer spesielt, synes jeg, er at bloggeren du viser viser til åndsverksloven i sin omtale av bloggen sin:

    » Bloggen skrives av © Idachristin og er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk. Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse. Forfatter er selv ansvarlig for innhold.»

    Jeg har ingen problemer med å forstå at man av og til kommer over blogger med svært godt innhold. Men da synes jeg man faktisk kan lage et innlegg hvor man henviser til den aktuelle bloggen. Det denne bloggeren kunne gjort var å skrive at i dag ønsket hun å snakke om familie, og at en annen blogger hadde skrevet meget godt om dette og linket til din blogg. Det går an å lage små notiser, lik dem media lager, med et par setningers utdrag og avslutte med «skriver bloggeren XXX på bloggen sin og så linke.

    Det er ikke første gang vi er borti problemstillingen i bokblogg-verdenen:
    http://solgunnsin.blogspot.com/2010/06/e-sa-forbanna.html


Legg igjen en kommentar

FOLK INNOM FRA 15.06.09

  • 201,354 besøk

JEG TWITRER

oktober 2010
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Bloggurat

