MIN KAMP 2

Nå har jeg blitt litt hekta…

Jeg leste Min kamp 1 for noen måneder siden. Jeg likte boka, og ble begeistret samtidig som jeg ble veldig mettet. Hadde ikke ork eller lyst til å begynne på neste bok. Selv om jeg syntes det var utrolig mye bra i boka, likte jeg ikke å tenkte på at Knausgård så til de grader utleverte mange mennesker rundt seg.

For det er klart at selv om det er en ærlig bok, er den også utleverende om mange mennesker rundt Knausgård. Jeg er glad han ikke skriver om meg for å si det sånn.

Men nå har jeg altså lest Min kamp 2 også, og er mer eller mindre bergtatt. Jeg måtte bare begynne rett på bok nr 3, måtte bare lese mer. Det er så fascinerende hvordan han klarer å skrive side opp og side ned om et helt vanlig liv. Og så er det spennende å lese!

Kanskje det er nettopp fordi det virkelige er det mest interessante? Et helt vanlig liv, et helt vanlig menneske, et helt vanlig sted. Det er kanskje der hemmeligheten ligger. Det unike i hvert eneste menneskeliv er så stort i seg selv at det kan skrives i all evighet uten at man kan skrive seg tom. Når han i tillegg skriver om tanker som er dype, ydmykende, stolte, flaue, skambelagte, flotte og alt på en gang så blir ikke boka vanlig eller kjedelig i det hele tatt. Den blir nydelig.

0 Responses to “MIN KAMP 2”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

FOLK INNOM FRA 15.06.09

  • 201,298 besøk

JEG TWITRER

juli 2010
M T W T F S S
« Jun   Aug »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Bloggurat

