YOHAN

Dagens anbefaling: Kino- aktuelle YOHAN !!!

Jeg har gledet meg til denne filmen i over et år. Den har vært planlagt av filmskaperne i mange år. Jeg husker til og med at de snakket om denne filmen da jeg gikk på videregående ( det er nesten 10 år siden det…). Filmen om barnevandrerne på Sørlandet.

Det er mange grunner til at jeg har gledet meg til denne filmen. Jeg kjenner de som har laget filmen, og har på denne måten en nærhet til filmen. Historien er sann, og hentet fra Sørlandet noe som også forsterker en nærhet til filmen. I tillegg er Kamilla og tyven en av mine favorittfilmer ever! Det er penelopefilm, med Grete Salomonsen og Odd Hynnekleiv som har laget både Kamilla- filmene og Yohan! Alt dette var for meg gode grunner til å glede meg til filmen om barnevandrerne!

Jeg og eldstemann ( 7 år) var på kino på premieren! Det var helt supert! En nyydelig familiefilm som jeg kommer til å se flere ganger når den kommer ut på DVD. Jeg synes den fikk formidlet historien som handler om en fjern fortid som likevel bare er 200 år tilbake i tid. Det er jo ikke lett å forestille seg den enorme forandringen som har skjedd i landet på så kort tid! Barn ble sendt bort fra familien for å jobbe på gårder rundt i landet, langt borte fra foreldrene. De måtte klare seg selv, og ta ansvar for hverandre og passe på.

Det er mange tanker som settes i sving etter å ha sett filmen. Vi har det utrolig godt i dagens Norge. Det er godt å bli minnet på det i blant:)

Har du lyst til å vite mer og filmen kan du ta en titt her, på Yohans egen side. Her finner du masse bilder og videoklipp fra bakom filmen, intervjuer og mye mer:)

Jeg anbefaler også å lese dette intervjuet med Grete Salomonsen!!!

1 Response to “YOHAN”


  1. 1 R3n3t 05/04/2010, kl. 8:26 am

    Jeg har enda ikke sett den..men gleder meg:)


Legg igjen en kommentar

FOLK INNOM FRA 15.06.09

  • 200,465 besøk

JEG TWITRER

mars 2010
M T W T F S S
« Jan   Apr »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Bloggurat

