DET BRODERTE HJERTET

Jeg har nettopp lest debutboka til Carole Martinez: Det broderte hjertet.

Dette var en bok som får alle andre bøker til å virke ganske alminnelige, for denne boka er på alle måter veldig annerledes. Skal jeg beskrive boken vil jeg bruke ord som fortryllende, dramatisk, eventyrlig og magisk!

På bokomslaget står det:

Frasquita Carasco bor i en liten landsby i Sør-Spania. Hun har rykte på seg for å ha magiske evner, til og med at hun er heks. Frasquita broderer så vakre brudekjoler at landsbyens kvinner blir misunnelige; viftene gir hun sommerfuglvinger så de flyr ut av vinduene; silkehjertet hun plasserer under kjolen til påskeprosesjonens Madonnafigur, banker på mirakuløst vis …

Men Frasquitas mann er en lidenskapelig hanekampspiller. Han satser alt, og en dag blir Frasquita spilt bort til landsbyens olivenlundeier. Hun må flykte, og sammen med de fem barna legger hun ut på en reise gjennom det karrige og overtroiske Andalucía, som herjes av opprørske bønder og anarkister. På reisen føder hun datteren Soledad, som skal bli familiens historieforteller.

«Det broderte hjertet» er en roman full av vakre, komiske og dramatiske historier, og det magiske føyer seg naturlig inn i livets syklus. Denne debutromanen har vunner åtte leserpriser og blitt en bestselger i Frankrike.

Det er ingen tvil om at boka er full av vakre og dramatiske historier, og mange tragiske sjebner vil jeg si. Likevel synes jeg forfatteren evner å skrive med et sånt fortryllende språk at boka blir nydelig midt i alt det triste.


Anbefaler jeg boka? Ja, den er fin fordi den er så annerledes enn bøker jeg vanligvis leser:)


2 Responses to “DET BRODERTE HJERTET”


  1. 1 Knirk 30/03/2010, kl. 4:21 pm

    Hei!
    Det var morsomt å lese bokomtalen din. Jeg likte ikke boka, og det kan du lese om her: http://knirk.wordpress.com/2010/03/11/det-broderte-hjertet/

    • 2 landsbyjenta 30/03/2010, kl. 6:09 pm

      Har lest omtalen din, du er utrolig flink til å anmelde bøker ser jeg ( det er vel derfor du får tilsendt bøker også da, he he!).
      Jeg likte boka, men er faktisk enig med deg i de tingene du skriver, he he. Er kanskje derfor jeg likte boka, den var så hinsides det jeg pleier å like til vanlig ( du kan jo se hva slags bøker jeg pleier å lese i boklistene mine til høyre).
      Jeg hadde nok ikke likt å lese mange sånne bøker som dette, men en innimellom er herlig friskt og inspirerende:)


Legg igjen en kommentar

FOLK INNOM FRA 15.06.09

  • 200,393 besøk

JEG TWITRER

mars 2010
M T W T F S S
« Jan   Apr »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Bloggurat

